DING Vitrine Oktober 2020: GRAD(U)ATION

Grad(u)ation

Een selectie van afstudeerprojecten van studenten van KASK en LUCA School of Arts Gent in het kader van de tentoontstelling "Kleureyck" van Design Museum Gent.

Samengesteld door Siegrid Demyttenaere x Ministry of Makers x Design Museum Gent.

1. INESSA DOBBELAERE – DRAAGBARE BEELDEN

Inessa Dobbelaere
Master Textielontwerp, LUCA School of Arts Gent

WebsiteVitrineOktober2020_InessaDobbelaere.jpg#asset:5064:url


DRAAGBARE BEELDEN

  • Mohair (50% superkid mohair, 32% polyamide, 18% merinowool extra fine)& katoen

"Het werk Draagbare Beelden vertrekt vanuit afbeeldingen uit een beeldenbank, deze worden gematerialiseerd in diverse technieken waaronder breien. In mijn werk is witruimte een belangrijke rol gaan spelen omdat ik het belangrijk vind dat beelden afgebakend leesbaar blijven. Binnen het breien heb ik daarom gekozen voor de intarsia techniek waarbij je als maker de draden over de juiste naalden legt en er veel vrijheid is in het maak proces, pixel per pixel lees ik het beeld af en voer ik het uit. Het materiaal en kleurverschil moet het gevoel tussen het beeld en de drager versterken."


2. CHRIS HOEBEN – COILING POTS

Chris Hoeben
Master Beeldende Kunsten - Autonome Vormgeving, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/chris.hoeben

WebsiteVitrineOktober2020_ChrisHouben.jpg#asset:5069:url

COILING POTS

· Keramiek
· 20x20x22 cm, 12x12x37 cm, 17x17x36 cm, 23x23x32 cm & 10x10x30 cm

“In this series of works I was thinking about the earliest uses of ceramics, being pots. One of the first techniques commonly used by ancient potters was the coiling technique. Unlike ancient potters however, I have plenty of Tupperware in my home. So I could relax and have some fun making these ‘pots’!”

3. CHARLOTTE HENNION - VRIJDAG GAAT HET BETER

Charlotte Hennion
Master Beeldende Kunsten - Grafisch Ontwerp, LUCA School of Arts Gent

www.instagram.com/charlottehennion

WebsiteVitrineOktober2020_ChartlotteHennion.jpg#asset:5068:url


VRIJDAG GAAT HET BETER

· 110 grams winddoorlatende stof met satijnachtige glans, naaigaren
· 62x85 cm

“Vrijdag Gaat Het Beter” is een persoonlijke exploratie rond de beeldtaal van motorcross. Ik groeide op in een gezin dat al enkele generaties lang door deze sport gepassioneerd is. Zelf heb ik er geen band mee, toch beïnvloedde het voor een groot stuk mijn identiteit. Daardoor zie ik mijzelf als een emotioneel betrokken buitenstaander. Mijn werk reflecteert die tegenstrijdige zoektocht naar de motorcross-beeldtaal. Met een grote fascinatie voor glimmende materialen en kitschy, kleurrijke designs probeer ik die zo goed mogelijk te benaderen. Ook binnen de modewereld is de motorcross-beeldtaal aan zijn opmars bezig; hierin wordt de status van iets wat ik vroeger tot low art of massacultuur rekende gepromoveerd naar high art. Die transitie probeer ik te vertalen aan de hand van motorshirts. Hierin stel ik oude (vb. portret) en nieuwe beelden samen die voor mij de absolute apotheose vormen van mijn Masterproject.



4. EVIE ELLEN LIPPENS - BLACK

Evie Ellen Lippens
Master Beeldende Kunsten - Fotografie, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/evieellen_lippens
www.evieellenlippens.com

WebsiteVitrineOktober2020_EvieELippens.jpg#asset:5059:url

BLACK

· Keramiek, glazuur, papier met braille
· 168x30 cm


“Black maakt deel uit van het project Blind Spot. De keramieken schijven, afgewerkt met diverse zwarte glazuren, verwijzen naar de donkere binnenkant van onze ogen: de pupillen. Het is ongebruikelijk om een glazuurrecept prijs te geven, dit kan gezien worden als een soort blinde vlek. Het onzichtbare glazuurrecept werd zichtbaar en tastbaar gemaakt door het om te zetten in braille. Het overkoepelend project Blind Spot verwijst naar het universele feit dat elk menselijk oog een blinde vlek heeft. Op deze plek ontbreken fotoreceptoren waardoor er geen visuele informatie wordt ontvangen. Hier zijn we in essentie blind, doch ervaren we dit niet zo. Het zijn onze hersenen die de ontbrekende deeltjes van het beeld invullen door middel van de omringende informatie. Blind Spot treedt in analogie met dit gegeven. Het is een zoektocht naar verschillende technieken en processen van beeldvorming, die aanspraak maken op de wonderlijke wisselwerking tussen kijken en verbeelden. Het beeld wordt omgevormd tot object waardoor het onvatbare zichtbaar of voelbaar wordt gemaakt.”

5. BENJAMIN MENGISTU NAVET - PATTERNING

Benjamin Mengistu Navet
Master beeldende kunsten – Textielontwerp, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/benjaminmengistunavet

WebsiteVitrineOktober2020_BenjaminMengistuNavet.jpg#asset:5071:url

PATTERNING

· katoen, wol, synthetische garen
· 72x320cm & 66x82cm

“Patterning is a project where space, words, clothes become a pre- text to experiment with the pattern. Whether it is hand-woven, or industrially printed, straight from the machine, or revealed by hand dyes, the pattern is here everywhere. Affirming its multiple identity, its various origins, the pattern enters into tension with the shapes and the materials. The body is here like a tool, which is used to create the pattern in space, to embody it when it is worn and to let it breathe when it is on the ground.”




6. ISSA MUSHIDI - ANALOG PAINTING

Issa Mushidi
Master beeldende kunsten – Textielontwerp, LUCA School of Arts Gent

www.instagram.com/issamushidi


WebsiteVitrineOktober2020_IssaMushidi.jpg#asset:5076:url

ANALOG - PAINTING

  • Geweven doek

" Het vastleggen van een ongrijpbaar iets. Het vastleggen van een schoonheid die men niet in de hand heeft maar wel kan sturen. Iets veranderbaar dat tot stilstand komt en toch weer vloeibaar wordt. Een constante die als een vicieuze cirkel zichzelf in stand houdt en zo weer opnieuw en opnieuw."

7. VICENTE SAMPAIO – UNTITLED

Vicente Sampaio
Master Beeldende Kunsten - Autonome Vormgeving, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/vincentsampaio


WebsiteVitrineOktober2020_VicenteSampaio.jpg#asset:5062:url

UNTITLED

  • pleister, cement, olieverf en spuitverf

"Are the insides of these shapes alive? Are they places? Territories? Dissimilar from the one outside their lines? Some questions don’t immediately require an answer." - from my thesis titled "BANALYA - an exploration of immediate encounters of common preciosity"



8. SOFIE STEEGEN - THE WHITE DOG

Sofie Steegen
Master Vrije Beeldende Kunsten, LUCA School of Arts Gent

www.instagram.com/sofie.steegen

sofiesteegens.wixsite.com/ssss

WebsiteVitrineOktober2020_SofieSteegen.jpg#asset:5061:url

THE WHITE DOG

· Epoxy
· 50x60x55 cm

" The White Dog is ontstaan door een fascinatie naar ‘de kandelaar’. Vaak zijn kandelaars bombastisch en erg stabiel gemaakt zodat ze zeker niet kunnen omvallen, denk maar aan de geornamenteerde kerkkandelaar. Hierbij heb ik net het tegenovergestelde gedaan; de White dog lijkt om te vallen door zijn organische beweging. De vorm heeft iets van een naakt dier of mens. De witte kleur benadert de soberheid van de vorm.”



9. INDRE SVIRPLYTE - UNTITLED

Indre Svirplyte
Master Vrije Beeldende Kunsten, LUCA School of Arts Gent

www.instagram.com/indre_svirplyte

WebsiteVitrineOktober2020_IndreSvirplyte.jpg#asset:5077:url

UNTITLED

· linnen textiel, wolgaren, acrylgaren

"Textile and illustration. This combination is the key to my work. I reveal a very colorful and vivid dreamworld. While absorbing reality and combining it with imaginary creatures, I create a lively and eye-catching image or a story. Here, in DING* Vitrine, I am showing one of my creatures: a two-faced flower animal. "




10. ROBIN VERSLEGERS - FOUNTAIN OF YOUTH

Robin Verslegers
Master Beeldende Kunsten - Autonome Vormgeving, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/robinverslegers


WebsiteVitrineOktober2020_RobinVerslegers.jpg#asset:5060:url


FOUNTAIN OF YOUTH

· Keramiek, Glazuur, Water, Aquariumpomp
· Afmetingen: 20x50x60 cm

“De fontein vervult buiten het genot van de ervaring geen verdere doelen. Een overbodig luxe object dat toch geen moreel conflict teweeg brengt en in tegenstelling genot verschaft. Dit maakt fonteinen aantrekkelijk.
Tot negatieve beelden die in de media verschijnen, zijn we ook aangetrokken. Door de overprikkeling en overdaad aan negatieve informatie worden we eerder onverschillig. Het is een verdovende sensatie. De verheerlijking van drugs heeft in de mainstream internetcultuur nieuwe pieken bereikt, de ene na de andere jonge artiest verliest zijn leven of zijn vrijheid op het pandemisch podium.
De buste is geboetseerd en geglazuurd in een combinatie van baby pink en parelmoer.”





11. CAMILLE WILLEMART - SUNBIRD

Camille Willemart
Master beeldende kunsten – Textielontwerp, KASK School of Arts Gent

www.instagram.com/camillecamillecamion

WebsiteVitrineOktober2020_CamilleWillemart.jpg#asset:5079:url

SUNBIRD

· trucknet, allerlei soorten gerecycled garen
· 150 x 220 cm

"Double faced idea
Costume, wall piece
I hung this big green truck’s net in my studio (aka my bedroom)
From there, I've let the colours and yarn lead me
No plan but the strong desire to let my intuition speak
Although it is hard to articulate this process into words
I dived in
When a shape or colour combination would not feel right,
I would change it
Thread by thread
For hours
A game of patience and observation
A search for personal visual satisfaction
A meditation
Colours move me

99% of the yarn in this piece were found in second hand shops and flea markets
I value the idea of recycling and using whatever material found on my way"