Lokale Helden: Bulb werkhuis

OKTOBER 2020 - BULB werkhuis


“CREATIVITEIT IS EEN AANGEBOREN GAVE… MAAR DE KUNST BESTAAT ERIN CREATIEF TE BLIJVEN”

Ministry of Makers sprak met creatievelingen Lizzy Van Lysebeth & Adriaan Debruyne. Meubelmaker Lizzy en productontwerper Adriaan kregen in de voormalige loods van de sociale werkplaats “Ateljee” in Meulestede een ruimte ter beschikking om van start te gaan met hun visie: het werkhuis “Bulb”.

Bulbbewoners

MoM: Hoe verloopt de werking bij Bulb?

Adriaan: “Ons atelier is ingedeeld in enkele thematische zones, zo is er een houtatelier, een textielzone, een grote plek voor workshops,…
Workshops worden op dit moment met succes aangeboden door makerspace “Ingegno” uit Drongen. De werking van prof dr. Maria-Cristina Ciocci ondersteunt en ontwikkelt leerpakketten voor STEM-onderwijs. Bulb is hun eerste satellietvestiging.

Voor de gebruikers, bieden we verschillende formules aan. Enerzijds bieden we “flexplekken” aan die voor een kortere termijn (op uurbasis, dagbasis,…) verhuurbaar zijn. Anderzijds is het mogelijk om een echte “Bulbbewoner” te worden en een vaste plek te huren voor langere tijd. Deze “fixed plek” heeft een open structuur zodat kruisbestuiving mogelijk is, maar mag je volledig naar eigen goesting en smaak inrichten.

(Luid zaaggeluid onderbreekt het gesprek, er wordt hard gewerkt; We maken kennis met vaste Bulbbewoner Nathalie van Motiefatelier)

MoM_LokaleHelden_BulbWerkhuis3.JPG#asset:5080:url


MoM: Dag Nathalie, wat ben jij aan het maken?

Nathalie: ”Momenteel ben ik een oud meubeltje aan het strippen met de bedoeling dit op een circulair ecologische manier te herstofferen. Het verhaal achter de producten van Motiefatelier kan en moet even mooi zijn als onze producten zelf. Ons verhaal gaat over respect en impact, over openheid en betrokkenheid, over aandacht voor mens, dier en natuur.”

MoM: Vinden jullie genoeg materialen om circulair mee te produceren?

Nathalie: “Dat is lastig maar lukt meer en meer. Echter, het vinden van een ecologische vervanging van kunststof mousse (die op basis van olie wordt gemaakt) blijft lastig.”

Optimale omgeving om creativiteit te ontplooien

MoM: Wat is Bulb?


Adriaan: “Bij Bulb zijn we ervan overtuigd dat creativiteit een aangeboren gave is en het een volwaardige plaats verdient in onze opvoeding, onze maatschappij en ons onderwijssysteem. We willen mensen in contact brengen met elkaar die een passie hebben voor scheppen in de meest brede zin van het woord.

Om die reden heeft Bulb een optimale omgeving gecreëerd om de creativiteit van iedereen te helpen ontplooien. In samenwerking met een breed netwerk organiseren we workshops rond technologie, prototyping, kunst en creativiteit. De dagelijkse werking wordt verder verrijkt met activiteiten voor de jongeren uit de buurt, lezingen en exposities.”

Vaneyck

MoM: …En je meubeltjes zien er bovenal fantastisch mooi uit! Knap! Lizzy, kan je ons iets meer vertellen over de andere gebruikers van Bulb?

Lizzy: “Bulb huisvest echt een bont gezelschap van creatievelingen. Zo hergebruikt Marcela Navaez textiel om er nieuwe kleding van te maken, huisvest “Glimps” er een bio-labo en maakt Wim Verbeiren er allerhande houten objecten. Zo heeft hij onlangs een onderdeel van Vaneyck’s “Madonna met kanunnik Joris van der Paele” in drie dimensies gemaakt. Het gekke is dat je werkelijk rond het object kan lopen en het ingenieuze gebruik van de geforceerde perspectieven aan den lijve kan ondervinden. Momenteel is het een onderdeel van de Vaneyck tentoonstelling in het nieuwe Gents Universiteits Museum. Echt de moeite!”

MoM_LokaleHelden_BulbWerkhuis4.JPG#asset:5084:url


Buurtwerking

MoM: het atelier bevindt zich in het hartje van Meulestede. Hoe verloopt de samenwerking/integratie in de buurt?

Adriaan: “De regio Meulestede is historisch gezien een echte werk- en leefzone. De kleine creatieve ambachtensector zit als het ware verweven in het DNA van het gebied. Toenemende gentrificatie en het verdwijnen van de economische activiteit vormen echter een risico. Bulb kan je zo bijna zien als een testcase om de buurtwerking (economisch) mee te ondersteunen, om animo te creëren. We trachten ook echt steeds de link te leggen met de buurt. Zo is Bulb een vaste halte in de jaarlijkse halloweentocht. Wat natuurlijk een uitgelezen kans is om onze creativiteit te kunnen tentoonspreiden. Verder hebben we nauwe contacten met de lokale worstelclub Kampioen Gent. Samen met hen zijn er bijvoorbeeld plannen om buitentribunes te bouwen zodat hun trainingen voortaan voor publiek kunnen plaatsvinden.”


MoM: Dat klinkt inderdaad als een mooi project! Loopt het dan allemaal van een leien dakje?

Adriaan: “Nee hoor, deze zomer had Bulb zich bijvoorbeeld aangemeld voor de open oproep van Stad Gent om mee te werken aan “Operatie Beestige Zomer”. Ons origineel idee bestond erin om op wekelijkse basis een soort creatief bouwkamp te organiseren voor de kwetsbare jongeren uit de buurt. Samen met hen konden we een originele “chillplek” / BMXpark vormgeven in de buurt. Helaas ervaarden we al snel dat we weinig vat hadden op deze doelgroep en dat het een serieuze opgave was om hen te rekruteren en motiveren voor ons programma. Onze les hebben we alvast geleerd en we pakken het de volgende keer anders aan.”

MoM: Waar liggen de uitdagingen en kansen voor Bulb?

Adriaan: “Bij Bulb hebben we steeds handen te kort. Naar de toekomst toe zou het fantastisch zijn om een fulltime medewerker aan te kunnen werven die ons kan ondersteunen met administratieve en praktische zaken. Helaas is dit voorlopig nog niet aan de orde. Voorlopig schaven we onze werking en businessmodel verder bij en verkennen we allerhande subsidiemogelijkheden om onze werking te versterken. Een streefdoel qua werking en setting is ongetwijfeld Sectie-C in Eindhoven. Het is een energieke site, met heel diverse makers, die vooral zo succesvol is omdat het bestuur van Eindhoven hen genoeg vrijheid geeft, ook qua wetgeving, om de locatie verder te ontwikkelen. Een mens mag toch een beetje dromen hé. (lacht)”

MoM_LokaleHelden_BulbWerkhuis2.jpg#asset:5082:url


Toegankelijkheid voor iedereen

MoM: Waar moet Bulb over een (paar) jaar staan als jullie plannen genoeg ontwikkeld kunnen worden?

Lizzy: “We zijn dit project gestart omdat we vinden dat creativiteit te weinig wordt gestimuleerd. Van alle kanten krijg je te horen dat er moet ingezet worden op innovatie om de huidige en toekomstige problemen op te lossen. Maar anderzijds zetten we als samenleving veel te weinig in op creativiteit die de basis vormt voor innovatie. Makerspaces bieden hier een antwoord op. Spijtig genoeg bestaat er nog geen zelfdragend businessmodel om deze op te starten. De meeste makerspaces zijn ofwel gelinkt aan een universiteit of school of moeten het hebben van sponsoring of subsidies. Dat is een drempel. Eén van de uitdagingen dat Bulb zich stelt is een zelfdragend businessmodel ontwikkelen zodat het starten van een makerspace toegankelijker wordt. Hoe meer makerspaces er zijn, hoe sneller we de creativiteit onder de bevolking stimuleren.

Daarnaast willen we in de loop van onze tijdelijke invulling financieel onafhankelijk worden, een vaste werknemer in dienst kunnen nemen en de huur of aankoop van een gebouw kunnen verantwoorden.
Op die manier kunnen we de sponsoring en subsidies integraal aanwenden om Bulb toegankelijk te maken voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Het zou mooi zijn mochten we dit kunnen realiseren.”


MoM: Kan Ministry of Makers je ondersteunen bij het realiseren van je dromen?

Adriaan: “Om initiatieven als Bulb echt te ondersteunen zou het heel waardevol zijn als MoM een rondetafelgesprek, of innovatietraject zou organiseren met een aantal betrokken stakeholders. Hierbij kunnen de wensen, ambities, noden en drempels in kaart gebracht worden. Op basis van deze sessies zou vervolgens een soort roadmap opgesteld kunnen worden met concrete doelstellingen en acties op korte en middellange termijn. Waar lopen de makerspaces, creatieve hubs in Gent nu tegenaan? Waarbij zouden ze meer ondersteuning kunnen gebruiken?

Gent kent tal van creatieve en waardevolle initiatieven, denk maar aan Labeur, Nerdlab of Timelab. Wil je deze, als stakeholder, echter op een duurzame manier helpen opschalen is een goede voedzame potgrond meer dan noodzakelijk.”

MoM: Heb je zelf een lokale held? Naar wie kijk je op, wie inspireert jou?

Adriaan: “Studio AMA vind ik een heel inspirerende werking waarbij waarde gedrevenheid hun corebusiness is.”


Dit interview is een deel van een serie die wordt gehouden met creatives die op Makersplatform.gent zijn ingeschreven. Zowel Bulb als Ingegno zijn daarop terug te vinden.
Ook interesse? Schrijf je dan in via www.makersplatform.gent en wordt ook een deel van de online community!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Augustus 2020 - David Audenaert

VIZID, het creatieve alter ego van David Audenaert

0atelier.jpg#asset:5027:url

Ministry of Makers sprak met haar eerste 'lokale held': VIZID, het creatieve alter ego van David Audenaert (33, Sint-Amandsberg). Hij maakte onlangs een profiel aan op Makersplatform.gent, dé digitale verzamelplek voor creatives in onze regio.
Illustraties, visuals, branding, schetsen, magazines, comics … hij doet het allemaal. “There is no such thing as a boring project. There are only boring executions”, aldus David. In alles wat hij maakt, probeert hij het functionele te combineren met een stevige portie humor.

Studies

David werkt van thuis uit of aan Dok Noord: “Daar zie ik vaak nieuwe startups ontstan. En hoewel de nadruk ligt op het digitale en de appontwikkeling, bruist het daar van de creativiteit. Ik kom er graag.”

MoM: Wat is jouw achtergrond?

David: "Ik studeerde eerst Grafische Vormgeving aan Sint-Lucas. Vervolgens ben ik een jaartje Illustratie gaan bijstuderen aan het KASK. Daar heb ik veel gehad aan de lessen van Carll Cneut, hoewel de nadruk zeer sterk lag op kinderillustratie. De echte klik kwam pas later, opnieuw bij Sint Lucas, waar ik onder impuls van Gerda Dendooven echt kon groeien in waar ik goed in ben.”
"Ik werk nu vier jaar zelfstandig. Ik heb eerst drie jaar gewerkt bij een reclamebureau aan DOK, ben vormgever geweest bij Stad Roeselare en heb ook kranten gemaakt bij De Persgroep. Ik was toen nog jong, 23 jaar, en het was nog oké om tot één uur ’s nachts door te werken in Brussel (lacht). Ik leerde er stressbestendig zijn – vandaag een deadline hebben is niet te vergelijken met een krant die in druk moet gaan."

Minder, maar beter

MoM: Hoe voelde het om als zelfstandige creative te beginnen en de sprong te wagen?

David: "Als je net zelfstandig start na een job in dienstverband, kom je in grote onzekerheid terecht. Ik nam echt elke opdracht aan, van gelijk wie. Ik had oprecht angst om te weinig inkomen te hebben. Tegelijk zat ik ook op allerlei freelance platformen, waarbij ik soms echt onder mijn tarief moest duiken om opdrachten te kunnen doen. Met andere woorden: ik heb de eerste twee jaar veel te veel en veel te hard gewerkt (lacht). Het is nog altijd een uitdaging voor mij: minder maar beter werken. En soms een opdracht durven weigeren als hij me niet genoeg ligt.”

“Het is de afwisseling die het vandaag voor mij zo interessant maakt. Als je een poosje voor eenzelfde klant werkt, weet je al op voorhand hoe een advertentie eruit moet zien, wat de klant zal verlangen. Als zelfstandige is mijn leven niet plots veel spannender geworden, maar als ik dat wil, kan ik elke week met iemand anders samenwerken. Dat maakt dat ik de ene week super creatief en vrij kan ontwerpen, de andere week maak ik een zakelijke catalogus of jaarverslag voor een bouwbedrijf.”

“Eerlijk? Ik zou geen enkele pas afgestudeerde illustrator – hoe talentvol ook – aanraden om onmiddellijk als zelfstandige te starten. Neem je tijd, doe ervaring op bij een paar grotere bureaus, bouw een reputatie op, leer klanten kennen, proef van verschillende opdrachten,…”

MoM: Wat is jouw werkwijze? Met welke tools ga je aan de slag?

David: “Elke opdracht begint nog altijd met potlood en papier. Van zodra het idee op tafel ligt, scan ik de schets en ga ik over naar digitaal tekenen op een Wacom Cintiq 22-scherm. Als ik strips maak, gebeurt alles met potlood en pen, behalve inkleuren – dat doe ik digitaal. Voor puur grafisch werk gebruik ik de standaard tools: Photoshop, Illustrator en Indesign.”

Netwerken

MoM: Hoe komen klanten vandaag bij jou terecht?

David: “Vooral via ex-collega’s en mond-aan-mondreclame. Als ik het woord ‘netwerkevent’ hoor, gaan mijn haren rechtstaan. Het is misschien wat eigen aan onze sector: liefst van al zitten we allemaal op onze zolderkamer te tekenen. We blijven hier in Gent toch wat ‘onder de radar’ opereren. Niettemin is het belangrijk om uit ‘ons kot’ te blijven komen. Initiatieven zoals het Makersplatform, maar bijvoorbeeld ook Creative Shelter, zijn zeker nodig om onszelf op de kaart te kunnen zetten.”

MoM: Hoe heb jij de corona-periode de voorbije maanden ervaren?

David: “Het was niet evident. In het begin dacht ik: eindelijk tijd om te doen wat ik graag doe. Maar ik merkte hoe ik blokkeerde. Ik heb actie nodig, moet mensen kunnen zien en spreken, moet naar musea kunnen gaan,… om voldoende geïnspireerd te worden. Ook bij mij werden opdrachten geannuleerd. Het feit dat ik dan als zelfstandige beroep kon doen op een overbruggingskrediet gaf me ademruimte. Maar het is koffiedik kijken wat de komende maanden brengen. Ik zie de opdrachten langzaam aan terug binnenlopen, maar tegelijk hoor ik dat er momenteel zeer weinig geadverteerd wordt… Echt geruststellend voor mijn sector voelt dat niet. Als illustrator word ik vaak ingeschakeld bij bureaus wanneer ze teveel werk hebben. Eer we opnieuw op het pre-corona-niveau zitten, zijn we ondertussen alweer een paar maanden verder, vrees ik…”

David_VIZID-II_200716_102507.png#asset:5034:urlVIZID ontwikkelde een zoekplaat als remedie tegen lockdownverveling. Er zitten meer dan 120 items in verwerkt: van Pulp Fiction tot Mega Mindy

Affiche Gentse Feesten

MoM: Welke opdrachten neem je het liefst aan?

David: “Als ik echt kan kiezen, werk ik het liefst aan projecten met een sociale en maatschappelijke invalshoek: inclusie, migratieproblematiek, circulaire economie,… Ik zou ook met plezier veel meer voor de culturele sector willen werken, omdat ik daar vaak van nul kan beginnen en diezelfde ‘creatieve vibe’ voel. Ik krijg er veel vertrouwen en vrijheid.”

“Vandaag gaat de helft van mijn tijd naar reclame en het meer commerciële werk. Daar is de klant altijd koning en is het duidelijk afgelijnd wat de verwachtingen zijn, met grafische guidelines, huisstijlen,... Ook uitdagend en spannend werk, maar mijn hart ligt toch ietsje meer bij het vrijere tekenwerk.”

“Mijn droom? Een affiche ontwerpen voor de Gentse Feesten. Maar ik ken de procedures en soms schrikt het me ook af: een dik dossier moeten schrijven, het opnemen tegen grote bureaus, pitchen… Daar kruipt altijd veel tijd in, vaak ’s avonds na de werkuren.”

Gentse streetart & Zoo-Ateliers

MoM: Heel wat creatives trekken naar Antwerpen, Brussel,… Waarom kies jij ervoor om in Gent te ondernemen?

David: “Ik begrijp dat de grotere steden een zekere aantrekkingskracht hebben maar hier leeft toch ook heel wat. Gent heeft zoveel te bieden op het vlak van klanten, inspirerende startups en bedrijven, musea, …”

MoM: Heb je zelf een lokale held? Naar wie kijk je op, wie inspireert jou?

David: “Hah! De street art in Gent vind ik de max! Ik ben helemaal fan van ‘Bué The Warrior’, al is die blijkbaar verhuisd van Gent naar Mexico. Ik kijk ook op naar ‘A Squid Called Sebastian’. En natuurlijk Carll Cneut. Voor het overige ben ik vree zot van strips. Oh, ook nog een grote shout-out naar Zoo Ateliers in Sint-Amandsberg. Wat een heerlijke plek! Ik heb er mooie tijden beleefd en meer dan eens tot 3 uur ’s nachts zitten doorwerken. Ik denk dat er ondertussen al meer dan twintig ruimtes zijn; allemaal kleine studio’s voor juwelenmakers, podiumkunsten, sound,… Zeer inspirerend!”

Interesse in een samenwerking met David? Meer informatie kan je hier terugvinden.